• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Vad är rimligt att ha i bolån?

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Räknade man ihop våra inkomster så är vi uppe i nästan 5 miljoner som vi kan låna efter saneringen . Men skulle aldrig göra det ! Max 2 miljoner säger jag !
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Det är inte jätte dåligt ! Skulle en person ha 60k så skulle den få låna betydligt mer än miljonen och man skulle klara betydligt mer än miljonen med ! Räknade lite hos Länsförsäkringar på 60k i inkomster två personer ! 2,8 miljoner inga problem !
Jag har inte påstått det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
några kronor från 7 miljoner skulle jag få låna på sbab.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
680k Bolån. 55k inkomst brutto, och 4 barn.
Privatlån 250k
CSN 300k
Det är knappa marginaler och inflationen påverkar möjligheten stort att amortera ner privatlånen i snabbare takt.
Planen framöver är att bolånet bör hållas där så gott det går och eventuellt amortera ner ytterligare.
 

Skuldfrisjäl

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
5 December 2023
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
68
Poäng
186
680k Bolån. 55k inkomst brutto, och 4 barn.
Privatlån 250k
CSN 300k
Det är knappa marginaler och inflationen påverkar möjligheten stort att amortera ner privatlånen i snabbare takt.
Planen framöver är att bolånet bör hållas där så gott det går och eventuellt amortera ner ytterligare.
Får man fråga vad det är för ränta på lånen?
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
Får man fråga vad det är för ränta på lånen?
Två privatlån, 8% och 9,5%
Bolån, 5%

Det som är intressant är att uträkning av förbehållsbelopp skulle jag ha mer över varje månad vid en skuldsanering.
250k privatlån är alltså överskuldsättning för vår situation.
 

Skuldfrisjäl

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
5 December 2023
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
68
Poäng
186
Två privatlån, 8% och 9,5%
Bolån, 5%

Det som är intressant är att uträkning av förbehållsbelopp skulle jag ha mer över varje månad vid en skuldsanering.
250k privatlån är alltså överskuldsättning för vår situation.
Tack för att du delar med dig!

Intressant med frågan vad som är rimligt bolån. Ni har vad många skulle anse som rätt låga lån, både bolån och privatlån, och det är vad du beskriver väldigt snäva marginaler och att förbehållsbeloppet skulle vara större än vad ni har nu efter lånen är betalda. Men tänker du då att bolånet ingår i saneringen också, för vid en eventuell skuldsanering ingår väl inte bolån, eller?

Räntorna är inte heller på något sätt "höga" i dagens mått mätt. Amorterar ni mycket?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp